Otvorený list prezidentovi Slovenskej republiky

[19. 11. 2008]

Vážený pán prezident,

v mene 51 organizácií z celého Slovenska poskytujúcich sociálne služby sme vážne znepokojení s konečnou verziou nového návrhu Zákona o sociálnych službách.

Na základe vážnych dôvodov si Vás dovoľujeme žiadať o vrátenie Zákona o sociálnych službách na opätovné prerokovanie do parlamentu.


Zdôvodnenie:
Príjemcom pomoci, ktorým by mal zákon zabezpečovať ich práva, bude tento návrh zákona naplnenie ich práv sťažovať (seniori, zdravotne postihnutí) alebo dokonca znemožňovať (bezdomovci).

My, poskytovatelia pomoci bezdomovcom, sa dostaneme po jeho uvedení do platnosti mimo zákon.

Za neprijateľný považujeme najmä § 8, ods. 2 a 3 tohto zákona. Na základe uvedeného paragrafu akúkoľvek sociálnu službu zabezpečuje obec, resp. VÚC, a až keď sa u verejných poskytovateľov nenachádza miesto, môžu byť obcou, resp. VÚC oslovení neverejní poskytovatelia.

Konkrétne to vyzerá tak, že občan v sociálnej núdzi musí ísť najskôr na obecný úrad svojho trvalého pobytu alebo VÚC a ten musí skúmať, či nemá voľné miesto v požadovanom zariadení.

Ak nemá, musí podľa zákona osloviť nejakého iného verejného poskytovateľa v inom meste či kraji. Až keď ani tam nenájde voľné miesto, vtedy úrad môže osloviť neverejného poskytovateľa.


Sme presvedčení, že zákon v tomto znení:

1, Hrubo porušuje individuálne právo fyzickej osoby zvoliť si slobodne poskytovateľa služby.
Veríme, že záujmy občana v sociálnej núdzi sú na prvom mieste.

Nový zákon ( paragraf 8, odsek 2 a 3) oberá občana o právo slobodne si vybrať poskytovateľa, ktorého považuje za najkvalitnejšieho a vyhovuje jeho potrebám.

Príklad: Občan v dôchodkovom veku bude mať záujem ísť do Zariadenia pre seniorov prevádzkovaným neverejným subjektom v meste, v ktorom prežil celý svoj život a kde má svojich priateľov.

Má dobré referencie na konkrétne zariadenie a vybral si ho pre dobrú povesť. Toto podľa nového zákona nebude možné. Obec a VÚC mu nariadi využiť svoje zariadenie.

V prípade, ak také zariadenie nemá voľné kapacity, zákonný postup je, že mu Zariadenie pre seniorov v inej obci alebo kraji. Človeka vo vysokom veku vytrhnú z jeho komunity.

Mnohí sa nedokážu v tak vysokom veku už adaptovať na takú zmenu.

V prípade, ak nebude ochotný akceptovať toto rozhodnutie úradov a vyberie si podľa svojho uváženia neverejný subjekt, príde toto zariadenie o možnosť získania finančného príspevku za tohto občana z verejných zdrojov.

V konečnom dôsledku to znamená, že zariadenie ho nedokáže prijať, lebo je tak, ako každý prevádzkovateľ poskytujúci služby vo verejnom záujme, závislý na verejných zdrojoch.

Nový zákon robí zraniteľného občana v núdzi bezmocnou hračkou v rukách úradov. Je to návrat späť pred 20 rokov.


2, Zákon kladie prekážky osobe, ktorá nemá zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb alebo nemá zabezpečené podmienky na bývanie v prirodzenom rodinnom prostredí, ktorej má byť služba poskytnutá bezodkladne.

Už spomenutý paragraf 8, odsek 2 a 3 je v rozpore s paragrafom 8, odsek 7 toho istého zákona. 

Znamená to, že zákon kladie podstatné až neprekonateľné prekážky v prístupe bezdomovcov k pomoci. V konečnosti v dôsledkoch ohrozuje ľudské životy.

Každý jeden bezdomovec, ktorému neverejný poskytovateľ pomoci po 1.1.2009 chce poskytnúť pomoc, musí ísť najprv za starostom v mieste svojho trvalého pobytu a ten musí skúmať, či nemá voľné miesto on, či nemá voľné miesto nejaký iný verejný poskytovateľ a až tak môže osloviť neverejného poskytovateľa.

Pýtame sa, ak príde do útulku, ktorý prevádzkuje nezisková organizácia, so žiadosťou o pomoc omrznutý bezdomovec, napr. 2.1.2009 vo večerných hodinách bez občianskeho preukazu, bez akýchkoľvek dokladov, na ktorý úrad ho máme poslať?

Do rána zamrzne. On potrebuje pomoc hneď teraz.

Taktiež poskytnutie poradenstva prostredníctvom neverejného poskytovateľa aj v krízových prípadoch, ktoré treba riešiť bezodkladne bude úplne znemožnené, nehovoriac o terénnej práci a nízkoprahových službách.

(Klientovi na ulici bude musieť sociálny pracovník povedať – „nemôžeme Vám vydať polievku, ani poradiť ak nemáte dohodu s úradom“.)

Bezdomovci, ktorí často trpia nízkymi sociálnymi zručnosťami a byrofóbiou, sú bez občianskeho preukazu – majú v akútnej kríze ísť žiadať na úrad o pomoc.

To je pre väčšinu z nich neprekonateľná prekážka.

Vychádzajúc z faktu, že poskytovateľmi služieb pre bezdomovcov na Slovensku sú vo väčšine prípadov neverejní poskytovatelia – je tento postup zároveň nezmyselným zdržovaním, ktoré bude stáť životy ľudí v núdzi.


3. Je diskriminačný a likvidačný pre neverejných poskytovateľov.
Zákon ráta s neverejnými poskytovateľmi ako s poslednou možnosťou a dáva nám, neverejným poskytovateľom jasný odkaz: „Nepotrebujeme vás“.

V zmysle odôvodnenia tohto paragrafu p. poslankyňou Valovou: „Prijímateľovi sociálnej služby nebráni navrhovaná právna úprava vstúpiť do zmluvného vzťahu o poskytovaní sociálnej služby bez sprostredkovania zo strany obce a VUC, avšak s právnym následkom neposkytnutia finančného príspevku z verejných prostriedkov pre tohto poskytovateľa sociálnej služby.“

Tento fakt systematicky likviduje neverejné subjekty, ktoré roky pomáhajú občanom tohto štátu, ktorí sa ocitli v núdzi. V akom záujme, to netušíme, v záujme občana v núdzi to nie je.

V konečnom dôsledku je tento zákon v príkrom rozpore s Európskou sociálnou chartou, aj s naším Antidiskriminačným zákonom.

V Európskej sociálnej charte, v článku 14, sa hovorí o práve na prospech zo sociálnych služieb.

„Na zabezpečenie účinného výkonu práva na sociálne služby sa zmluvné strany (teda aj Slovensko) zaväzujú podporovať účasť jednotlivcov a dobrovoľných alebo iných organizácii pri zriaďovaní alebo udržovaní takýchto služieb.“


Veríme vo Vaše múdre rozhodnutie.


S úctou a vďakou iniciátori listu,

Pavol Vilček, Inštitút Krista Veľkňaza, Sandra Tordová, o.z. Proti prúdu, Nina Beňová, Hľa človek


Žiadosť predkladajú:

Strešné celoslovenské organizácie:

1. Slovenska sieť proti chudobe (SAPN), Košice

2. Asociácia organizácií zdravotne postihnutých občanov SR, Bratislava

3. Socia – nadácia na podporu sociálnych zmien, Bratislava

4. Slovenská katolícka charita, Bratislava

5. Katolícka jednota Slovenska, Trnava

6. Združenie kresťanských robotníkov a zamestnancov, Bratislava

7. Klub mnohodetných rodín, Bratislava


Oblastné organizácie:
1. Inštitút Krista Veľkňaza, Žakovce
2. o.z. Proti prúdu, Bratislava
3. Hľa človek, Bratislava
4. Arcidiecézna charita, Košice
5. Zmierovacia rada, Levice
6. Depaul Slovensko, n.o., Bratislava
7. Diecézna charita Nitra
8. o.z. Alija, Senica
9. obec Kendice
10. Poradenské a konzultačné centrum, Veľký Šariš – Kanaš
11. Nadácia Aspekt, Nitra
12. o.z. Risen, Prešov
13. DD a DSS Klas, n.o., Vrbové
14. ZPMP Pomoc v živote, Kežmarok
15. o.z. Sociálna práca Bratislava
16. Miesto v dome, Levice
17. LOKI, lokálne partnerstvo sociálnej inklúzie okresov Nové Zámky-Komárno-Šaľa
18. Spolok sv. Vincenta de Paul – Útulok Kopec
19. o.z. Ženy pre ženy
20. CPPPaP. Citadela, n.o.
21. Ad Patrem, Bratislava
22. o.z. Hviezdička Mojtín
23. o.z. Centrum dobrovoľníctva, Banská Bystrica
24. Jazmín, n.o., Handlová
25. Empatia, n.o., Bratislava
26. Rada pre poradenstvo v sociálnej práci, Bratislava
27. Effeta, stredisko sv. Františka Saleského, Nitra
28. o.z Domov v rodine, Košice
29. Mea Culpa, - VŠ sv. Alžbety, Bratislava
30. Stredisko evanjelickej Diakonie- Dom na polceste, Veľký Slavkov
31. Charitný dom Útočište – DSS Kremnica
32. Diecézna charita Banská Bystrica
33. Dom pre núdznych, Banská Bystrica
34. Zariadenie sociálnych služieb Senica, n.o.
35. Pokoj a Dobro, Hlohovec
36. Gréckokatolícka diecézna charita, Prešov
37. Katolícka jednota, Šaľa
38. Homo hominy, n.o., Košice
39. Betánia, Bratislava
40. Spišská katolícka charita, Spišská Nová Ves
41. o.z. Inklúzia, Bratislava
42. Dom Matky Terezy, n.o., Banská Bystrica
43. Dom sv. Alžbety, n.o. Banská Bystrica
44. o.z. Návrat, Bratislava


 

Kontaktné osoby:
Nina Beňová, ninkabenova@yahoo.co.uk  0908/434826
Sandra Tordová, sandra@notabene.sk  0905/143651

V Bratislave, 18.11. 2008


originál list vo worde


 

Začiatok stránky

Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET systems.

Web Analytics