Priestor pre odvahu

byvanie_ilustrak_th_4
Autor: Tomáš Hrivňák

Každý mesiac prinášame príbeh predajcu alebo predajkyne NOTA BENE. Ich cesty sú rôzne. Túžba po domove rovnaká. Na to, aby ju naplnili, však nestačí, že budú odvážni iba oni.

Odvaha má rôzne podoby. Jednou je prihovoriť sa človeku na ulici. Inou doniesť mu teplý čaj na zahriatie. Ďalšou kúpiť si od neho časopis, aby mal kde prespať alebo čo jesť. Všetky odvahy sú krátkodobé. Stačí počúvať pravidlo piatich sekúnd. Konať predtým, ako nás ovládne pochybnosť. Tento rok sa to už šestnásťkrát podarilo aj vám, našim čitateľom. Rozhodli ste sa, že poskytnete predajcom NOTA BENE bývanie. Tu sú príbehy niekoľkých z vás. Z dôvodu ochrany ich súkromia aj súkromia našich klientov uvádzame len krstné mená.

 
Domov vďaka rámčeku

Manželia Peter a Katarína poskytujú domov predajcovi NOTA BENE už šiesty rok. O tejto možnosti sa dozvedeli začiatkom roka 2020. „V malom rámčeku pri článku v časopise ste spomenuli, že hľadáte byty na prenájom pre svojich predajcov.“ Nikdy predtým o podobnom projekte nepočuli. Byt chceli ponúknuť človeku, ktorý ho potrebuje, no nemôže si dovoliť zaň zaplatiť komerčnú cenu nájmu. „Myslíme si, že každý človek by mal mať možnosť slušne bývať.“ Ich okolie to však sprvu videlo inak. „Takmer každý, až na manžela, ma prehováral, aby som nedala byt do rúk ‚bezdomovcovi‘,“ približuje Katarína. „Mysleli si, že ho takýto nájomca zničí a že budeme mať problém s platením nájomného.“ Manžel Peter bol však za. Okrem dobrého pocitu získali aj podporu OZ Proti prúdu. „Veľmi milo nás prekvapilo, ako bezproblémovo prebehol proces od počiatočných rozhovorov o podmienkach prenájmu cez výber nájomníka až po samotný podpis nájomnej zmluvy.“ Peter a Katarína zvažovali, ako si nastaviť cenu nájmu, ako riešiť prípadné opravy aj to, na akú dobu a komu svoj byt prenajať. Sociálna nájomná agentúra OZ Proti prúdu im pomohla proces zastrešiť a odporučila stanoviť dĺžku nájmu na dva roky.

Ľuďom v bytovej núdzi chvíľu trvá, kým opäť nadobudnú pocit bezpečia a zmenší sa ich strach z jeho straty. Môže byť pre nich ťažké byť v byte sami alebo si znovu zvyknúť na používanie jeho zariadenia, akým sú napríklad moderné práčky. Mnohí ich totiž na ubytovni nemajú. Prišli ale aj obavy. 

„Je to asi prirodzené, keď človek zvažuje niečo, s čím ešte nemá skúsenosti a obáva sa, ako to bude fungovať,“ priznávajú. Sociálni pracovníci a pracovníci sociálnej nájomnej agentúry však nájomníka v byte pravidelne navštevujú. „Pomáhajú mu so starostlivosťou o byt a riešia veci súvisiace s nájmom s ním aj s nami.“ Manželia tak získali nielen nájomcu, ale aj spoľahlivého partnera, ktorý dohliada na pravidelnosť platieb, stav bytu a v prípade potreby aj komunikáciu s nájomníkom.

byvanie_ilustrak_th_3
Autor: Tomáš Hrivňák
K obojstrannej spokojnosti

Prenajímatelia majú viaceré možnosti. Môžu podpísať nájomnú zmluvu priamo s klientom alebo môžu do procesu prizvať sociálnu nájomnú agentúru, ktorá im vie pomôcť napríklad s kontrolou dodržiavania podmienok nájomnej zmluvy. Agentúra tak prichádza s individuálnymi riešeniami, ktoré rešpektujú potreby každého účastníka nájomného vzťahu. 

Väčšina prenajímateľov napokon zvolí podpis zmluvy priamo s klientom. Kontakt s agentúrou im však dodáva istotu. Najmä ak s podobným druhom prenájmu ešte nemali skúsenosť. K pochopeniu celého procesu slúži osobné stretnutie so zamestnancom OZ Proti prúdu. V prípade manželov Petra a Kataríny to bol vedúci Programu bývania. Nasledovala obhliadka bytu a dotazník. 

„Výber nájomníka je podobný ako pri komerčnom nájme. Prihliadalo sa pri ňom na naše preferencie.“ Väčšina vecí sa podľa manželov vyjasnila hneď na začiatku. „Ak neskôr vznikli otázky alebo došlo k situáciám ako potrebe vymeniť nábytok, či spraviť drobné opravy, pracovníci Sociálnej nájomnej agentúry navrhli riešenia. Aj vďaka tomu cítime istotu a nezaťažujú nás starosti, ktoré by sme mali pri komerčnom prenájme.“

byvanie_ilustrak_th
Autor: Tomáš Hrivňák
Bez zbytočných prekvapení

„Som veľmi spokojný,“ hovorí Peter. „Všetky veci riešime s inštitúciou a nie s nájomníkom. Pri komerčnom prenájme majiteľ bytu nikdy vopred nevie, na akého nájomníka natrafí. Tu máme istotu profesionálneho vzťahu. V OZ Proti prúdu máme svoju kontaktnú osobu. S ňou môžeme vybavovať, čo potrebujeme.“ Od vyúčtovania elektrickej energie cez fond opráv, až po inštaláciu klimatizácie. 

Nenaplnili sa ani obavy o oneskorenom platení nájomného. „Nájomné sme vždy dostali načas a v plnej sume. Navyše, OZ Proti prúdu to má podchytené. Vyberú nájomníka, ktorý má dostatočný príjem na platenie nájomného, na ktorom sme sa dohodli.“ V prípade neočakávaných výpadkov príjmu má mechanizmus na podporu klienta. O tom, že manželia prenajímajú byt človeku, ktorý by bol inak ohrozený stratou bývania, podľa nich pravdepodobne nevedia ani susedia. 

Všetkých chráni anonymita veľkého bytového domu. Keď sa ich spýtate, či by do toho išli znovu, bez zaváhania odvetia: „Určite. Tým, ktorí majú k dispozícii byt a možnosť prenajať ho za znížený nájom, tiež odporúčame tento krok,“ dodávajú. „Bude vás hriať dobrý pocit, že ste niekomu pomohli v jeho zložitej životnej situácii.“

byvanie_ilustrak_th_2
Autor: Tomáš Hrivňák
Triezve očakávania

Pani Martina za tri roky prenajímala byt viacerým klientom OZ Proti prúdu. O tejto možnosti sa dozvedela vďaka časopisu a jeho spolupráci s Adelou Banášovou, ktorá takto byt sama prenajíma. „Spolupráca bola bezproblémová. Časom sa jeden z nájomcov dostal do finančných problémov, no organizácia mu promptne pomohla a rýchlo sa to vyriešilo.“ Hovorí, že neľutuje, že do toho šla. 

„S rodinou sme sa presťahovali do väčšieho a položili sme si otázku, čo s voľným bytom. Nie som až taký filantrop, aby som byt prenajímala iba za náklady. Poskytnúť ho OZ Proti prúdu za nižšie ako komerčné nájomné mi však prišlo ako dobrý nápad. Presviedčala som manžela, aby sme to skúsili.“

Neskôr zistila, že v rovnakom čase takto prenajímala byt aj ich rodinná známa. „Spoluprácu s OZ Proti prúdu a aj svojich podnájomníkov vnímala veľmi pozitívne, no napokon musela byt predať.“ Martina a jej manžel sa občas doťahujú. On jej pošle článok o tom, za aké ceny sa komerčné byty prenajímajú, ona zasa apeluje na jeho lepšie, empatickejšie ja. Hoci sa k projektu staval od začiatku neutrálne, podporuje ju.

„Zamestnanci Sociálnej nájomnej agentúry nám povedali všetko na rovinu. Pýtali sa nás, kde sú naše hranice tolerancie,“ spomína Martina. „Nevedela som si predstaviť prenajať byt alkoholikovi. Nie z obavy o byt. No kvôli susedom.“ Martina brala svoje požiadavky triezvo. Vedela, že ľudia, ktorí potrebujú sociálnu pomoc len málokedy nefajčia. 

„Nebol to predsudok, ale skôr skúsenosť vďaka pozorovaniu okolia.“ Jej nájomca napokon naozaj fajčil. „No bol zlatý! Ukazoval mi, že si zaobstaral niečo ako násadku na cigarety, vďaka ktorej nebolo nič napáchnuté. V byte naozaj nebolo nič cítiť.“

byvanie_ilustrak_th_3
Autor: Tomáš Hrivňák
Budovanie domova

„Bolo mi veľmi sympatické, že spravil ten ústretový krok a niečo takéto si zadovážil,“ usmieva sa aj dnes Martina. Hoci neboli kamaráti, ich vzťah nekončil spojením prenajímateľ a podnájomník. 

„Boli sme niekde medzi. Občas som mu doniesla bábovku. On mi spravil čaj a rozprávali sme sa.“ Nájomca jej postupne povedal o svojom synovi, ona hovorila o svojej rodine. O situácii svojich nájomníkov so susedmi nehovorí. „Sami sa musia rozhodnúť, čo im povedia.“ Martina si spoluprácu so Sociálnou nájomnou agentúrou pochvaľuje. 

„Z komunikácie som vždy mala veľmi dobrý dojem. Nič mi neprikrášľovali. Reálne zhodnotili, ako všetko funguje. Mala som stopercentnú podporu, či išlo o zmluvnú dokumentáciu alebo ročné vyúčtovanie.“

Pri problémoch s hlukom tiež podľa nej prišla promptná reakcia. „Najprv som bola z celej situácie nervózna a nevedela som celkom, čo robiť, no po rozhovore s vedúcim agentúry a vysvetlení, prečo sa to deje a ako to môžeme vyriešiť k spokojnosti všetkých, som si uvedomila, že každá situáciia má riešenie.“ A aj sa podarilo. 

Ak by mala komerčných nájomcov, mohlo sa to stať tiež. V tomto prípade by však podporu Sociálnej nájomnej agentúry nemala. „Povedzme si to na rovinu. Ani pri komerčnom prenájme nikdy neviete, akí nájomcovia prídu. Tu je ale angažovaná agentúra a naozaj vie pomôcť. Dokonca keď sa v byte menili nájomníci, bol v lepšom stave, ako som im ho odovzdávala. Najmä vďaka samotnému nájomcovi.“

Takéto dobré konce by však neboli možné aj bez vašej podpory. Spoločnými silami dokážeme meniť adresy ľudí bez domova – z ulice do bezpečného a stabilného bývania v nájomných bytoch.

Prispejte na pomahatjelahke.sk